Denne boka er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på cdforskning.no.
I denne forskningsbaserte antologien tar vi leseren med på et dypdykk i hvordan virtuell virkelighet (VR) kan tas i bruk som læringsverktøy i høyere utdanning. Forskningsartiklene spenner fra fagfeltene naturfag i lærerutdanning til geografi, arkeologi og ergoterapi og psykologi. Vi tar leseren med på et dypdykk i hvordan disse teknologiene best kan utnyttes for læring. Vi ser på de institusjonelle rammefaktorene som kreves for vellykket implementering, og vi tar for oss den historiske utviklingen til VR som læringsteknologi.
Antologien er delt opp i selvstendige forskningsartikler, der de fleste presenterer egne empiriske data etter utforsking av forskjellige typer VR-teknologi for feltnær læring. Antologien avsluttes med et praktisk orientert kapittel myntet på lesere som blir inspirert til å selv prøve ut disse teknologiene i egen undervisningspraksis, eller for de som driver annen kommunikasjonsvirksomhet, som for eksempel turistnæring.