De skal finne seg selv og forme sin identitet ut fra verdier og interesser. De skal gjøre livsvalg like mye som utdannings- og yrkesvalg. De skal evne å se seg selv som sosialt og kulturelt aktive samfunnsborgere. Og de skal finne muligheter i et mangfoldig samfunn i stadig endring. Skolens danningsmål er derfor helt sentrale i dette faget.

Boka inneholder 14 fagfellevurderte artikler som er tuftet på kunnskap og forskning innen karriereveiledning, pedagogikk, psykologi og helsefag. Den er delt i tre bolker:

1       Karrierelæring i et utdanningsløp gir grunnlagskunnskap i karrierelæring og karrierevalg i et helhetlig perspektiv.

2       Identitetsutvikling og danningsprosesser belyser betydningen av å møte hele mennesket når ungdom skal velge mål og mening med sine liv.

3       Møte med søkende unge formidler kunnskaper og erfaringer til yrkesutøvere som skal veilede, bidra og tilrettelegge for karrierelæring i skolens arbeid med faget utdanningsvalg og andre fag og temaer der elevenes identitet og framtidsvalg er i fokus.

Boka henvender seg til lærere og rådgivere som vil bidra til at skolens tilbud om karrierelæring settes i et helhetsperspektiv. Ikke minst er boka skrevet for dem som vil kvalifisere seg for denne viktige oppgaven. 

Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788205491793
Publisert
2016-02-10
Utgave
1. utgave
Utgiver
Gyldendal Norsk Forlag AS; Gyldendal akademisk
Vekt
408 gr
Høyde
218 mm
Bredde
156 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Flerspråklig
Format
Product format
Heftet
Antall sider
253
Sjanger
Faglitteratur