Mor Borg. En annerledes kamp - for norsk øl. Danske og svenske kapitalkrefter ville for lengst ha greid å kapre mesteparten av det norske markedet for øl- og mineralvann - om det ikke hadde vært for noen få standhaftige familieeide bryggerier: Borg, Grans, Mack og Aass. Dette er den spennende historien om hvordan en av Borg-arvingene, Hanne Egenæss Wiig, mot alle odds greide å redde norsk eierskap i bryggeriene Hansa, Christiansands og Borg, og samtidig sikre familien aksjemajoritet i det nye selskapet Hansa Borg Bryggerier. Som tidligere utdannet lærer og spesialpedagog hadde Hanne et annerledes blikk på det å drive forretning. Hun identifiserte seg oftere med kundene, de ansatte og deres familier - mot bryggeriets direktører med høyere økonomisk utdanning fra BI og NHH. Mange kaller henne fremdeles for Mor Borg. Boken beskriver i tillegg de store rystelsene på eiersiden i norsk bryggerinæring gjennom de siste 30 årene. De ligner på raseringen av annen norsk industri i samme tidsrom - bortsett fra at en bryggeriberetning selvsagt handler ganske mye om øl! Forfatteren Jon Gangdal (1954) har skrevet en rekke bøker om mennesker som har drevet seg selv - eller er blitt drevet - til det ytterste av det vi mennesker kan tåle, både på godt og vondt. Han er to ganger blitt nominert til Brageprisen. Se www.gangdal.com.
Les mer
Ryggtittel: Mor Borg - en bryggeriberetning

Produktdetaljer

ISBN
9788293835004
Publisert
2020-10-14
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Sisyfos Forlag
Vekt
1210 gr
Høyde
276 mm
Bredde
217 mm
Dybde
23 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Innbundet
Antall sider
215

Forfatter