Hvordan er makten fordelt og hvordan blir den utøvet mellom grupper i norsk næringsliv, og mellom næringslivet og politikken? Denne boken gir en detaljert beskrivelse av hvem næringslivslederne er, deres sosiale opprinnelse og hvordan deres oppfatninger blir formet. Analysene retter seg mot de strategiene som næringslivets ledere benytter: koalisjoner og nettverksdannelse, lobbyvirksomhet og mediestrategier. En stor del av boken handler om noen av de viktigste beslutningsprosessene i olje- og finanssektoren rundt århundreskiftet. Spørsmål om statens eierskap i næringslivet og ønskeligheten og muligheten av nasjonalt eierskap i næringslivet blir diskutert.Fremstillingen bygger blant annet på Maktutredningens lederundersøkelse samt et stort antall intervjuer med næringslivets ledere.
Les mer
Boka gir en beskrivelse av hvem næringslivslederne er, deres sosiale opprinnelse og hvordan deres oppfatninger blir formet. Analysene retter seg mot de strategiene som næringslivets ledere benytter: koalisjoner og nettverksdannelse, lobbyvirksomhet og mediestrategier. En stor del av boka handler om noen av de viktigste beslutningsprosessene i olje- og finanssektoren rundt århundreskiftet. Spørsmål om statens eierskap i næringslivet og ønskeligheten og muligheten av nasjonalt eierskap i næringslivet blir diskutert. Fremstillingen bygger blant annet på Maktutredningens lederundersøkelse samt et stort antall intervjuer med næringslivets ledere. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788205315778
Publisert
2003
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
530 gr
Høyde
166 mm
Bredde
228 mm
Dybde
18 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
305