Barn og unge er ikke bare morgendagens samfunnsborgere – de er også mennesker her og nå, med rett til et liv preget av trivsel, mestring og mening. Denne læreboken løfter frem livskvalitet som en sentral dimensjon i arbeidet med barn og unge, uavhengig av om de vokser opp i vanlige familier, mottar helsehjelp eller er under barnevernets omsorg. De siste tiårene har norske forskere bidratt med viktig kunnskap om hvordan barn og unge opplever livskvalitet – både i og utenfor helsetjenesten – og hvordan måleinstrumenter kan brukes for å få innsikt i deres hverdag, også for barn som bruker tegnspråk. Likevel er mye av denne forskningen lite kjent blant fagfolk i praksisfeltet. Hva mener vi egentlig når vi snakker om barn og unges livskvalitet? Hvordan kan dette perspektivet bidra til å styrke tjenestene? Og hvilke verktøy har vi til rådighet? Boken er skrevet for studenter og yrkesutøvere innen helsefag, medisin, psykologi og barnevern, og tilbyr konkret veiledning og anbefalinger i hvert kapittel. Avslutningsvis rettes blikket mot fremtiden – hva skal til for at livskvalitet hos barn og unge skal bli et styrende prinsipp i både forskning og praksis? Forfatterne er tilknyttet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet – NTNU. De har ulik faglig bakgrunn fra barne- og ungdomspsykologi, klinisk psykologi og barne- og ungdomspsykiatri. Alle har doktorgrad (PhD), har samarbeidet i mange år og deler en felles interesse for barn og unges livskvalitet.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245051704
Publisert
2025-08-21
Utgave
1. utgave
Utgiver
Fagbokforlaget Akademisk; Fagbokforlaget
Vekt
393 gr
Høyde
234 mm
Bredde
164 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Sjanger
Faglitteratur