Denne boken viser hvordan undervisere kan legge til rette for læring som fremmer kritisk refleksjon, engasjement og eierskap hos studentene. Gjennom eksempler og analyser presenteres alternative undervisnings- og vurderingsformer, og det diskuteres hvordan både store studentgrupper og rammebetingelser kan håndteres i lys av akademiske idealer om fri og kritisk tenkning.
Et eget kapittel tar for seg kunstig intelligens (KI) – hvordan denne teknologien utfordrer etablerte vurderingsformer, men også hvordan den kan brukes til å støtte læring og utvikle kompetanser som samfunnet trenger.
Boken er skrevet for alle som underviser i høyere utdanning, og som ønsker nye perspektiver på egen praksis.
Den stiller blant annet spørsmål som: • Hvordan kan vi styrke studentenes kritiske refleksjon? • Hvilke alternative vurderingsformer fremmer læring best? • Hvordan kan kunstig intelligens bli en ressurs i undervisning?
Les mer
Undervisning starter lenge før vi møter studentene i auditoriet. Det handler om planlegging av læringsutbytte, undervisningsformer og vurdering – og om å forstå hvordan disse henger sammen.
Produktdetaljer
ISBN
9788205590953
Publisert
2025-10-23
Utgave
1. utgave
Utgiver
Gyldendal Norsk Forlag AS; Gyldendal
Vekt
345 gr
Høyde
242 mm
Bredde
170 mm
Dybde
13 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
173
Sjanger
Faglitteratur
Forfatter
Bidrag av