Aslaug Kristiansen tar i denne boka sikte på å gi en pedagogisk-filosofisk analyse av tillit, et sentralt fenomen i undervisningen. Tillit fremstilles som et komplekst fenomen som ikke entydig lar seg bestemme. Med utgangspunkt i tekster av Martin Buber, Knud E. Løgstrup, Niklas Luhmann og Anthony Giddens utvikles et begrepsapparat som gjør det mulig å snakke om tillit i en undervisningssammenheng. Forfatteren beskriver fire varianter av tillit. Når det gjelder forholdet mellom lærer og elev skilles det mellom en forbeholden, en spontan og en umiddelbar tillit. Men i en undervisningssammenheng omfatter tillit også noe mer, noe som bringer frem en fjerde variant, nemlig tiltro til institusjonen skole. De fire tillitsvariantene utvikles videre på grunnlag av ulike aspekter: Motsetninger mellom variantene, ut fra ulike dimensjoner som spørsmålet om risiko og tro, autoritet og vurdering, personlig utvikling og til slutt ulike undervisningssamtaler mellom lærer og elev. Kristiansen viser hvor grunnleggende tillit er for undervisning og oppdragelse og hvor viktig det er for lærere å bygge opp tillitsrelasjoner og være oppmerksom på forskjellene mellom ulike varianter av tillit.
Les mer
Boka inneholder en pedagogisk-filosofisk analyse av tillit med utgangspunkt i tekster av Martin Buber, Knud E. Løgstrup, Niklas Luhmann og Anthony Giddens. Den beskriver fire varianter av tillit som utvikles videre ut i fra ulike aspekter som spørsmål om risiko og tro, autoritet og vurdering, personlig utvikling og undervisningssamtaler mellom lærer og elev. Forfatteren utvikler begreper som gjør det mulig å snakke om tillit i en undervisningskontekst, og viser hvor viktig det er å bygge opp tillitsrelasjoner mellom lærer og elev.
Les mer
Feil ISBN-10 i kolofonen: 82-7477-195-8. På omslaget: Pedagogikk. Første gang utgitt som forfatterens doktoravhandling ved Universitetet i Oslo, 2003
Produktdetaljer
ISBN
9788274772106
Publisert
2005
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Unipub forlag
Serie
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
199
Forfatter