De aller fleste barn liker å gå på skolen, men noen barn utvikler en frykt for skolen som kan bli svært intens og langvarig. Denne boka forklarer hvorfor det er slik og hvordan skoleansatte, foreldre og andre kan hjelpe elever med skolefobi. Boka gir et teoretisk grunnlag for praktiske anvisninger i det pedagogisk-psykologiske arbeidet med elever som har emosjonelle forstyrrelser på grunn av angst. Forfatteren presenterer fenomenet «skolefobi» og gjør rede for hvorfor noen barn utvikler irrasjonell angst for skolen. Boka presenterer også ulike tiltaksformer som skolen og andre profesjonsutøvere kan benytte for å hjelpe elevene, inkludert forslag om hvordan skolen kan få elever med skoleangst tilbake til skolen og forberede dem til senere sosialisering i skolemiljøet. Målgruppa for boka er studenter i profesjonsutdanningene i pedagogikk, psykologi og spesialpedagogikk. Den er i tillegg aktuell som en håndbok for lærere og PPT-rådgivere som vil videreutvikle sin kunnskap om skolefobi i sin praksis, særlig med tanke på mer alvorlig grad av skolefobi. Boka kan også være av interesse for foreldre som ønsker en bedre forståelse av hvorfor deres barn er redde for å gå på skolen.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215043852
Publisert
2021-03-22
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
416 gr
Høyde
241 mm
Bredde
172 mm
Dybde
17 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
187

Forfatter