Denne boka gir lærerstudenter og andre interesserte innsikt i forholdet mellom teorier om lesing og den praktiske leseundervisningen. Når elevgruppen blir stadig mindre homogen, økes behovet for at læreren er i stand til ikke bare å undervise en hel klasse ved hjelp av ferdiglaget materiale, men også møte det enkelte barnet der det befinner seg. Det kreves at læreren har en dypere forståelse for hva lesing er, hvordan leseutviklingen forløper, og hvordan man kan iaktta elevers leseutvikling. Boka tar blant annet utgangspunkt i en lesebokundersøkelse som problematiserer forholdet mellom tradisjonen og fornyelse i tilretteleggingen av materiale til begynnerundervisningen i lesing. Forfatteren griper fatt i fundamentale forhold omkring leseundervisningen i skolen og legger fram forslag til praksis på forskjellige trinn. Siktemålet er å sette læreren i stand til å gjennomføre en lærerstyrt undervisning i motsetning til en læreboksstyrt leseundervisning. Prinsipper for god leseopplæring egner seg som teori- og metodebok for studenter i lærerutdanningen og lærere som arbeider med første lese- og skriveopplæring i småskolen.
Les mer
Denne boka gir lærerstudenter og andre interesserte innsikt i forholdet mellom teorier om lesing og den praktiske leseundervisningen. Når elevgruppen blir stadig mindre homogen, økes behovet for at læreren er i stand til ikke bare å undervise en hel klasse ved hjelp av ferdiglaget materiale, men også møte det enkelte barnet der det befinner seg. Det kreves at læreren har en dypere forståelse for hva lesing er, hvordan leseutviklingen forløper, og hvordan man kan iaktta elevers leseutvikling. Boka tar blant annet utgangspunkt i en lesebokundersøkelse som problematiserer forholdet mellom tradisjonen og fornyelse i tilretteleggingen av materiale til begynnerundervisningen i lesing. Forfatteren griper fatt i fundamentale forhold omkring leseundervisningen i skolen og legger fram forslag til praksis på forskjellige trinn. Siktemålet er å sette læreren i stand til å gjennomføre en lærerstyrt undervisning i motsetning til en læreboksstyrt leseundervisning. Boka egner seg som teori- og metodebok for studenter i lærerutdanningen og lærere som arbeider med første lese- og skriveopplæring i småskolen. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202218157
Publisert
2003
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
382 gr
Høyde
231 mm
Bredde
201 mm
Dybde
11 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
173

Forfatter