Barn og unges tilhørighet til et fellesskap på skolen er de voksnes ansvar, og målet med denne boka er å gi inspirasjon og nye ideer til forebygging av mobbing i et fellesskapsperspektiv. Boka presenterer en forståelse av mobbing som sosiale prosesser på avveie, forårsaket av barn og unges eksistensielle behov for å høre til og frykt for å bli utestengt fra fellesskapet. En slik forståelse krever nye tiltak og strategier for å forebygge mobbing gjennom å bidra til at alle elever opplever at de er en del av fellesskapet i skolen. Gjennom begrepet fellesskapende didaktikk retter boka oppmerksomheten mot skolens kjernevirksomhet - undervisningen - og hvordan denne kan skape fellesskap mellom elever og forebygge mobbing. Praktiske erfaringer og refleksjoner fra lærere, ledere og skoleeiere viser hva mobbeforebygging i et fellesskapsperspektiv kan være, og hvordan det kan utøves. Bokas hovedbudskap er at det er mulig å tenke nytt i arbeidet mot mobbing.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788244623377
Publisert
2021-11-03
Utgave
1. utgave
Utgiver
Kommuneforlaget AS; Kommuneforlaget
Vekt
440 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
13 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
205
Sjanger
Faglitteratur