En betydelig andel av barn og unge har et annet førstespråk enn norsk. Det bidrar til positivt mangfold i erfaringer og kunnskaper i barnehage og skole, men flerspråklighet kan også gi utfordringer i psykologisk eller pedagogisk vurdering og utredning. Denne boken bygger på flere års kliniske erfaringer og internasjonal forskning på utredning med barn og elever med både en- og flerspråklig bakgrunn og kognitive og språklige utfordringer.
Denne tredje utgaven av boken er oppdatert med ny forskningsbasert kunnskap og erfaringer fra klinisk praksis og utviklingsarbeid. Innholdet er også justert i tråd med blant annet ny opplæringslov og tolkelov og nye diagnosekriterier.
Minoritetsspråk og flerspråklighet retter seg spesielt mot rådgivere og andre fagpersoner i PP-tjenesten og andre i første- og andrelinjetjenesten som er involvert i utredning, kartlegging og vurdering av barn, elever og voksne med flerspråklig bakgrunn. Deler av boken er også viktig for pedagoger og andre som arbeider med spesialpedagogiske problemstillinger i sammenheng med opplæring, samt studenter i psykologi, pedagogikk og spesialpedagogikk.