En betydelig andel av barn og unge har et annet førstespråk enn norsk. Det bidrar til positivt mangfold i erfaringer og kunnskaper i barnehage og skole, men flerspråklighet kan også gi utfordringer i psykologisk eller pedagogisk vurdering og utredning. Denne boken bygger på flere års kliniske erfaringer og internasjonal forskning på utredning med barn og elever med både en- og flerspråklig bakgrunn og kognitive og språklige utfordringer.

Denne tredje utgaven av boken er oppdatert med ny forskningsbasert kunnskap og erfaringer fra klinisk praksis og utviklingsarbeid. Innholdet er også justert i tråd med blant annet ny opplæringslov og tolkelov og nye diagnosekriterier.

Minoritetsspråk og flerspråklighet retter seg spesielt mot rådgivere og andre fagpersoner i PP-tjenesten og andre i første- og andrelinjetjenesten som er involvert i utredning, kartlegging og vurdering av barn, elever og voksne med flerspråklig bakgrunn. Deler av boken er også viktig for pedagoger og andre som arbeider med spesialpedagogiske problemstillinger i sammenheng med opplæring, samt studenter i psykologi, pedagogikk og spesialpedagogikk.

Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202898144
Publisert
2026
Utgave
3. utgave
Utgiver
Cappelen Damm AS; Cappelen Damm akademisk
Vekt
415 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
13 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Sjanger
Faglitteratur

Forfatter