Matematisk språk og tenkning utvikles gjennom aktiviteter som fremmer resonnement, argumentasjon og begrunnelse. Denne boka viser hvordan lærerstudenter og lærere kan jobbe med dette. Vi vet at mange elever og lærere syns at det er utfordrende å jobbe med matematiske samtaler. Denne boka viser at det ligger mye faglig og didaktisk arbeid i forkant av samtalene for at de skal lykkes. Noen av spørsmålene som diskuteres, er hva det vil si å jobbe som matematikere i skolen, hvilke oppgaver som særlig egner seg for diskusjon og utforskning, hva det vil si å støtte elevenes egen tankeutvikling og hvordan elevenes eget arbeid kan brukes i inkluderende helklassesamtaler. Boka er skrevet for lærere på barnetrinnet og lærerstudenter i grunnskolelærerutdanningen. Den passer også til lærere som tar etter- og videreutdanning innenfor matematikkdidaktikk og småskolepedagogikk. Torunn Klemp og Vivi Nilssen er professores emeritae i pedagogikk.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245049169
Publisert
2024-08-14
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
260 gr
Høyde
236 mm
Bredde
167 mm
Dybde
12 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
133