Gjennom arbeid med antall, rom og form skal barnehagen bidra til at barna opplever matematikkglede! Matematiske muligheter i barnehagen oppstår ofte spontant i barns lek og nysgjerrige utforsking. Når ansatte i barnehager er oppmerksomme på barns interesser og engasjement, kan de støtte barns initiativ og kreativitet på ulike måter. Rammeplanen foreslår at personalet skal legge til rette for barns matematiske erfaringer gjennom å berike lek og hverdag med matematiske ideer og utdypende samtaler. Men hva skal vi være oppmerksomme på? Hva skal vi berike med? Og hvordan skal vi gjøre det på barns premisser? Denne boken er ikke en lærebok i matematikk, men gir lettleste og korte teoretiske innføringer, praksisfortelleringer og konkrete eksempler på lekende og utforskende tilnærminger til matematikk. Boken kan bidra til at du kan utvikle din kunnskap om utforsking, problemløsing og matematiske samtaler og utvide din verktøykasse om hvordan du kan legge til rette for dette i barnehagehverdagen. Boken er relevant for alle som er interessert i å styrke sin matematiske oppmerksomhet og bli en matematikkgledesspreder i barnehagen. Det gjelder både ansatte og ledere i barnehagen og studenter i barnehagelærerutdanningen som snart selv skal jobbe i barnehagen.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245041545
Publisert
2023-08-02
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
186 gr
Høyde
235 mm
Bredde
165 mm
Dybde
5 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
89