Hvordan kan litteraturhistorie skape engasjement og inspirere til utforskning og kritisk refleksjon i norskundervisningen? Denne boken undersøker hvordan lærere kan levendegjøre litteraturhistorien i norskundervisningen. Med utgangspunkt i kjerneelementet tekst i kontekst og læreplanens tverrfaglige temaer, drøfter bokens forfattere hvordan norsklæreren kan bidra til at litterære verk fra tidligere tider vekker nysgjerrighet og oppleves relevante for dagens elever. Gjennom analyser av et rikholdig utvalg tekster belyses sentrale spørsmål om identitet, demokrati, ytringsfrihet og bærekraft. Forfatterne drøfter hvordan både kjente klassikere og mer ukjente tekster kan åpne for nye innsikter og refleksjoner over vår egen samtid. Boken byr på forfriskende tilnærminger og didaktiske tips som gjør den svært nyttig i litteraturundervisningen på 8.–13. trinn. Den henvender seg til lærerstudenter, norsklærere og andre litteraturinteresserte.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245046625
Publisert
2025-05-20
Utgave
1. utgave
Utgiver
Fagbokforlaget Akademisk; Fagbokforlaget
Vekt
427 gr
Høyde
235 mm
Bredde
166 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
229
Sjanger
Faglitteratur