Boken Å lese for livet vil hjelpe alle som underviser i småskolen til å få bedre innsikt i hvordan barn lærer å lese. Den kan også brukes av lærere på høyere klassetrinn.
Boken presenterer en interaktiv lesemodell utviklet i New Zealand. Det å lære å lese er en utrolig kompleks prosess, der elevenes livserfaring integreres med tillærte ferdigheter og strategier, og med deres språkkunnskaper, blant annet syntaks, ortografi og fonologi. Både middelet som brukes, og resultatet av prosessen, er mening.
Boken framhever det hvor viktig det er at tekstene er meningsfulle, at det er viktig med vurdering og evaluering for at undervisningen skal bli god, at det er behov for kritisk lesing av både skjønnlitterære og faglitterære tekster, at leseren har behov for å sammenholde ulike informasjonskilder, og at lærerne må ha god styring på klassen.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788202226220
Publisert
2003
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
382 gr
Høyde
230 mm
Bredde
200 mm
Dybde
10 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
157
Orginaltittel
The learner as a reader
Sjanger
Faglitteratur
Oversetter