Skolens forpliktelser i skolemiljøsaker er regulert i opplæringsloven kapittel 12. Å ta ansvar i kapittel 12-saker handler om å tilrettelegge for et godt og trygt skolemiljø, forebygge så krenkelser ikke oppstår, og om å håndtere krenkelsessaker eller generelt å gjenopprette et godt og trygt skolemiljø i tilfeller der en eller flere elever ikke opplever dette slik.
Denne boken dreier seg om hvordan skoleledere utøver sitt ansvar for det forebyggende og gjenopprettende arbeidet i skolemiljøsaker. Hva gjør man som skoleleder i slike saker? Hvilke kunnskapskilder bygger man på, og hvem samarbeider man med internt og eksternt i håndteringen? Hva gjør det at man blir pålagt ansvar fra overordnede nivåer, med skolelederes handlingsrom og med skoleledere selv? Slike spørsmål har vært lite belyst i tidligere litteratur om skolemiljø.
Hensikten med denne boken er å skape økt innsikt i og forståelse for spenningsfeltet skoleledere kjenner på mellom motsetningsfylte forventninger i arbeidet med å sikre et godt og trygt skolemiljø for alle elever. Dette skjer ved å sette søkelyset på kompleksitet i sakene, på spenninger som oppstår mellom ulike hensyn, på samspill og sammenstøt med støtteapparatet i og rundt skolen når skolemiljøsaker havner på skolelederes kontor, og sist, men ikke minst, på økt ansvarliggjøring av skoleledere.
Boken er skrevet for skoleledere og studenter ved rektorutdanningen.
Kristin Belt Skutlaberg er førsteamanuensis ved NLA Høgskolen Bergen. Hun er avdelingsleder ved avdeling for pedagogikk og underviser og veileder både i masterutdanningen og den nasjonale rektorutdanningen ved NLA.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245057331
Publisert
2025
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Sjanger
Faglitteratur
Forfatter