Kvaliteten på utdanningssystemet er noe av det mest
avgjørende for barns og unges framtid. Samtidig er det gjennom flere studier
påvist betydelige variasjoner i kvalitet mellom skoler, kommuner og regioner i
Norge. Innenfor skolesektoren har debatten gjennom flere tiår dreid seg om
forståelsen av hva kvalitet er, og hvordan kvalitetsarbeid bør gjennomføres.
Knut Roald viste i egen forskning og i boka
Kvalitetsvurdering som organisasjonslæring fra 2012 at kvalitetsarbeid i skolen
handler om kollektive læringsprosesser, og denne boka viderefører denne
forståelsen gjennom forfatterbidrag basert på nyere norsk forskning. Kvalitetsutvikling i skolen er da en
kontinuerlig læringsprosess, der lærerne, skolelederne, andre ansatte og
skoleeierne arbeider systematisk med å sette seg mål, velge tiltak og vurdere
tilstanden. De vurderingene som foretas, følges opp med justeringer, nye mål og
tiltak.
Når skolekvalitet skal måles og vurderes, omfatter disse
prosessene bruk av forskjellige datakilder. Utvalget for kvalitetsutvikling i
skolen har i NOU 2023: 1 Kvalitetsvurdering og kvalitetsutvikling i skolen
valgt å videreføre de tre kvalitetsdimensjonene som ble lagt fram ved
innføringen av et nasjonalt kvalitetssystem i 2004. Disse knytter kvalitet i
opplæringen til strukturkvalitet, prosesskvalitet og resultatkvalitet.
Men hva betyr dette i praksis? Det handler denne boka om, og
ledelse av kvalitetsarbeid belyses gjennom bidragene til elleve forfattere.
Jan Merok Paulsen og Hilde Forfang er bokas redaktører.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245045352
Publisert
2024-10-23
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
770 gr
Høyde
235 mm
Bredde
166 mm
Dybde
26 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
395
Sjanger
Faglitteratur