Det satses nasjonalt på lesestimulering gjennom tiltaksplanen Gi rom for lesing og fokuset på leseferdigheter i Kunnskapsløftet. Lesing er en av fem grunnleggende ferdigheter som er nedfelt i de nye læreplanene, og resultater fra nasjonale og internasjonale leseprøver sender signaler om hvordan det står til med leseferdigheten i Norge. Men hvilket pedagogisk potensial ligger det i de nasjonale leseprøvene? Denne boken vil være et holdepunkt i møtet med nasjonale og internasjonale leseprøver og de nye læreplanene i skolen. Boken presenterer og drøfter ulike perspektiver på lesing, og hvordan nasjonale prøver i lesing kan bidra til å utvikle en forståelse av hva lesing er som ferdighet og kompetanse. Forfatteren demonstrerer dette gjennom en mengde eksempler hentet fra leseprøvene for 4., 7. og 10./11. trinn fra 2005. I eksempelmaterialet ligger det nyttige didaktiske innspill til arbeidet med lesing som grunnleggende ferdighet på alle trinn i utdanningsløpet. Arbeidet med lesing som ferdighet utgjør et av de viktigste innsatsområdene i Kunnskapsløftet og for norsk skole. Boken er først og fremst skrevet for lærere og lærerstudenter som ønsker å innta en aktiv rolle i forhold til lesing som grunnleggende ferdighet. Boken er også en ressurs for dem som ønsker å sette seg inn i de nasjonale prøvene i lesing som gjeninnføres fra og med høsten 2007. Atle Skaftun (f. 1967) er førsteamanuensis i nordisk litteratur ved Universitetet i Stavanger, og har vært med i arbeidet med utvikling av nasjonale prøver i lesing ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245002966
Publisert
2006
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Vigmostad & Bjørke AS
Serie
Vekt
397 gr
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
197
Sjanger
Faglitteratur
Forfatter