Denne boken er tilgjengelig i en gratis åpen tilgang-utgave på cdforskning.no.

Denne tekstsamlingen undersøker hva det innebærer å danne lærere på 2020-tallet. Den er tenkt som et bidrag til en revitalisering, reformulering og operasjonalisering av danningstenkningen i lærerutdanningen.

Hvordan kan lærere og lærerutdannere arbeide for at elevenes og studentenes møte med faginnhold og medstudenter gir et utbytte som betyr noe for dem som mennesker? At virksomheten kommer dem i møte der de er, men tidvis gir et løft i retning av noe som enda ikke er? Det handler både om å utvikle kritisk tenkning og å bygge tillit og fellesskap i lærerutdanning og skole. Det innebærer å utdanne profesjonsutøvere med kritisk og etisk bevissthet som kan lede til handling, en kombinasjon som kan sammenfattes i begrepet kritisk danning. Kapitlene i boken forholder seg til en bred forståelse av danning som rommer både kunnskapsmessige, estetiske og eksistensielle dimensjoner.

Boken henvender seg til lærere, lærerutdannere og studenter i lærerutdanningene. Innholdet er også aktuelt for alle som interesserer seg for hvilke verdier som skal prege skole, utdanning og samfunn.

Les mer
Utgivelsesår ikke oppgitt i publikasjonen

Produktdetaljer

ISBN
9788202863784
Publisert
2024-12-19
Utgiver
Cappelen Damm AS; Cappelen Damm forskning
Vekt
482 gr
Høyde
240 mm
Bredde
169 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Flerspråklig
Format
Product format
Heftet
Antall sider
258
Sjanger
Faglitteratur