SKRIFTSERIEN KLASSEROMSFORSKNING Hensikten med denne skriftserien er å presentere eksempler på forskning som kan gi en dypere forståelse av ulik undervisningspraksis i klasserommet. Klasseromsforskninga belyser viktige og komplekse prosesser innen utdanningssystemet som ofte er usynlige. Det er derfor viktig at en stadig får ny viten om disse prosessene. . Kognitiv læretid I dette heftet besøker vi klasserommet til Gørill Svendsen, eller Guro, som hun kalles i studien. Vi får følge Gørill og hennes andre klasse (første skoleår) en høst. Vi får innblikk i hvordan hun i sin undervisning tar utgangspunkt i elevenes erfaringsverden. Vi ser hvordan hun strukturerer undervisningen for at alle skal være med, og elevene trenes i selvstendige arbeidsmetoder. To år senere avlegger forfatteren Janne Madsen et besøk i Gørills klasserom for å se hvilken nytte elevene har hatt av denne strukturerte undervisningen. Det Janne ser to år senere er et klasserom som preges av forutsigbarhet som utgjør en slags ramme for en rekke utfordringer som læreren legger opp for elevene sine.
Les mer
I denne boken besøker vi klasserommet til Gørill Svendsen. Vi får følge Gørill og hennes andre klasse (første skoleår) en høst. Vi får innblikk i hvordan hun i sin undervisning tar utgangspunkt i elevenes erfaringsverden. Vi ser hvordan hun strukturerer undervisningen for at alle skal være med, og elevene trenes i selvstendige arbeidsmetoder. To år senere avlegger forfatteren Janne Madsen et besøk i Gørills klasserom for å se hvilken nytte elevene har hatt av denne strukturerte undervisningen. Har litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788251916264
Publisert
2000
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Tapir akademisk forlag
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
107
Sjanger
Faglitteratur

Forfatter
Contributions by