Planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og egenvurdering av yrkesoppgaver er byggesteiner på lærlingens vei mot en selvstendig yrkesutøver. I boka løfter forfatterne fram fagarbeideren som en sentral utdannings- og opplæringsaktør. Gjennom instruksjon og veiledning deler fagarbeideren sin kompetanse og tilrettelegger for læring og mestring i yrkesopplæring. Boka henvender seg også til yrkesfaglærere under utdanning, og til utdanningsaktører som ønsker å legge til rette for systematisk og tilpasset fag- og yrkesopplæring for elever og lærlinger. Instruksjon og veiledning utfyller hverandre som pedagogiske arbeidsmåter, og kan vektlegges på ulike steder i lærlingens læringsløp fra elev i skole til produksjonsmedarbeider i bedrift. Temaene i boka tar utgangspunkt i rammer, innhold, arbeidsmåter, mål og vurdering for praktiske læringssituasjoner med yrkesoppgaven i sentrum – samt veileder og lærlings forutsetninger i læringssituasjonen. Målet er å styrke veilederens blikk for et større handlingsrom i egen arbeidshverdag, med tanke på planlegging, gjennomføring og vurdering for læring. Frank Egeland og Liv Grendstad Rousseau er førstelektorer ved institutt for pedagogikk, Universitetet i Agder (UiA).
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245050530
Publisert
2024-10-23
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
284 gr
Høyde
234 mm
Bredde
166 mm
Dybde
6 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
155
Sjanger
Faglitteratur