Flerkulturell pedagogikk – en kritisk introduksjon gir en forskningsbasert og praksisnær innføring i en pedagogikk som tar hensyn til elevenes bakgrunn, og bygger videre på kunnskapen elevene har med seg til skolen. Boken gir innsikt i barn og unges oppvekst og utdanning i det flerkulturelle samfunnet og viser hvordan lærere kan undervise på måter som ivaretar behovene til elever med ulike kulturelle, religiøse, sosiale og språklige bakgrunner.

Flerkulturell pedagogikk kan defineres som læren om oppdragelse, undervisning og danning i kulturelt komplekse – og ofte motsetningsfulle – samfunn. Bokens kritiske perspektiv medfører en bevissthet om maktforhold og interessemotsetninger i samfunnet som bidrar til å undertrykke og begrense mennesker. Forfatteren mener derfor at flerkulturell pedagogikk må innebære en innsats for å fremme sosial utjevning og rettferdighet.

Boken henvender seg til studenter i lærerutdanningene og bachelor- og mastergradsstudenter i pedagogikk og spesialpedagogikk, samt lærere i grunnskole og videregående opplæring.

Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202836740
Publisert
2025-06-05
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
380 gr
Høyde
241 mm
Bredde
169 mm
Dybde
13 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
194
Sjanger
Faglitteratur