Hvordan kan vi sortere alle de pedagogiske og profesjonsetiske valgene som må tas, når opplæringslovens bestemmelse om et trygt og godt skolemiljø skal praktiseres i skolen? Hva skjer når vi spør juristene om pedagogiske spørsmål - og hva skjer når vi spør pedagogene?Denne boka inviterer til refleksjon rundt det profesjonelle skjønnet som må utøves i skolemiljøarbeidet - både når det gjelder forebygging og når krenkelser skjer. Skjønn er ikke tilfeldig. Det handler om å resonnere seg fram til kloke beslutninger i situasjoner der det ikke finnes én riktig løsning, og hvor lov, pedagogisk kompetanse og etisk refleksjon må ses i sammenheng. Gjennom eksempler, modeller og refleksjonsspørsmål får du hjelp til å opparbeide en pedagogisk ryggmargsrefleks – en profesjonell trygghet i det som ikke kan forutses. Boka løfter fram hvordan profesjonsfellesskapet er en avgjørende arena for å utvikle denne refleksen. Det profesjonelle skjønnet må utøves innenfor et gjensidig tillitsforhold mellom skolen og samfunnet rundt. Boka understreker at dette forholdet må vernes. For tilliten mellom skole, foreldre, lokalsamfunn og myndigheter er ikke bare en forutsetning for god praksis – den er en bærebjelke i arbeidet for elevens rett til et trygt og godt skolemiljø.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788244624442
Publisert
2025-07-03
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Kommuneforlaget
Vekt
290 gr
Høyde
239 mm
Bredde
171 mm
Dybde
9 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
134
Sjanger
Faglitteratur
Forfatter