Utgangspunktet for dette idéhistoriske arbeidet er prinsippene om tilrettelagt opplæring i skolen for alle . den inkluderende skole. Boka handler om pedagogisk debatt med relasjon til den tidlige barneskolens indre anliggende. To perioder er satt i fokus: Den første er startfasen for allmueskolen, representert ved tekster av Erik Pontoppidan (1698-1764). Den andre perioden presenteres ved Ole Vigs (1824-1857) pedagogiske tekster. Tekster fra begge disse periodene drøftes i lys av historisk og samtidig kontekst i norsk, nordisk og europeisk idéperspektiv. Blant annet drøftes barndomshistorie, forståelse av barns læring og av forhold og muligheter for mennesker med funksjonshemninger.
Les mer
Boken handler om pedagogisk debatt med relasjon til den tidlige barneskolens indre anliggende. To perioder er satt i fokus: startfasen for allmueskolen, med tekster av Erik Pontoppidan, den andre perioden presenteres ved Ole Vigs pedagogiske tekster. Tekstene fra disse periodene drøftes i lys av historisk og samtidig kontekst i norsk, nordisk og europeisk idéperspektiv. Blant annet drøftes barndomshistorie, forståelse av barns læring og forhold og muligheter for mennesker med funksjonshemninger. Har litteraturliste.
Les mer
På omslaget: Spesialpedagogikk

Produktdetaljer

ISBN
9788274770294
Publisert
2000
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Unipub forlag
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
385

Forfatter