De seneste årene har forskningens rolle i skole og lærerutdanning stadig oftere blitt diskutert, av forskere, politikere og lærerprofesjonen selv. I slike diskusjoner hevdes det ulike synspunkter på hva kunnskapsgrunnlaget for skolen og lærerutdanningen bør være. Selv om det er enighet om at det er en sammenheng mellom forskning og profesjonsutøvelse, blir det fort mer kontroversielt når vi skal spesifisere akkurat hva denne sammenhengen består i. Hvilken rolle spiller forskning i lærernes daglige arbeid? Hvilken rolle bør forskning ha i lærernes arbeid? Hvilke typer forskning bør lærere støtte seg til, og hvilken rolle spiller forskning faktisk, sammenlignet med andre kunnskapsressurser? I denne boken presenterer vi noen av de viktigste linjene i disse diskusjonene, og vi gir både empiriske og analytiske bidrag til å forstå forholdet mellom forskning og læreres arbeid på nye måter. Bokens kapitler tar for seg temaer som er høyaktuelle for studenter og lærere i lærerutdanningene og for dem som arbeider med kunnskaps innhold og forskning i lærerutdanning.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215065557
Publisert
2024-02-23
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
602 gr
Høyde
245 mm
Bredde
175 mm
Dybde
23 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
307