Boka gir en grundig beskrivelse av begavede elever med lærevansker - et felt som er ukjent i norsk pedagogisk/psykologisk praksis og utdanningsforskning, noe som gjør at boka er unik i sitt slag. Den har et spesielt fokus på grunnskoleelever og gir svar på noen problemstillinger som forskere, pedagoger, psykologer og lærere er opptatt av, f.eks.: Hvordan identifiserer vi eksepsjonelle og dobbelteksepsjonelle elever, og hvorfor er det så viktig å oppdage (identifisere) dem? Hvordan skal vi undervise begavede elever og begavede elever med lærevansker? Hvilke faktorer kan bidra til videre utvikling av begavelsen hos disse elevene? Boka er basert på forfatters forskning og undervisning innen feltet og den presenter en grundig innføring i hvem eksepsjonelle og dobbelteksepsjonelle elever er, og hva nyere forskning sier om disse elevene. Det gis en beskrivelse av caser som gjelder begavede elever med dysleksi og begavede elever med ADHD. Budskapet i denne boka er at begavede elever med lærevansker (dobbelteksepsjonelle elever) ikke er funksjonshemmede elever, men «different learners», og at det må rettes fokus på disse elevene i det norske skolesamfunnet. Målgruppa for boka er studenter i psykologisk, spesialpedagogisk og pedagogisk utdanning og lærere på ulike nivåer i utdanningssystemet. Dessuten fagfolk som jobber med elever i ulike pedagogiske miljøer, sosialrådgivere og PPT. Den kan også være av interesse for foreldre som vil forstå bedre begavelsen og vanskene hos sine barn.
Les mer
Katalogisert etter omslaget

Produktdetaljer

ISBN
9788202419028
Publisert
2014-02-05
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
333 gr
Høyde
238 mm
Bredde
168 mm
Dybde
11 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
168

Forfatter