Problemstilling: Hvordan kan læremidler for et data-tegneprogram utformes for å fremme læring? - Hva fremmer læring? - Hva hemmer læring? Forfatteren er tegnelærer på Fagskolen i Oslo. Et behov for lærebøker som raskt kan gi studentene kompetanse i datategneprogrammet ArchiCAD, har ført til laging av egne opplæringshefter. Disse heftene "Grethes Hus", selger til både studenter og arkitekter over hele landet. Hvorfor har de blitt en slik suksess? I denne masteroppgaven skriver studenter logg om sine læringsopplevelser, forfatteren driver deltakende observasjon og har også intervjuet arkitekter og tegnere. Teori er tatt fra to hovedtemaer: - Læringsteori og - Teori om bilders og skrift i tekster. Innimellom de mer opplagte konklusjonene (man lærer best av å gjøre oppgaver), kommer mer uventete resultater: De ørlitt slurvete, utålmodige leserne får raskere og bedre læringsutbytte enn de nøyaktige, mer perfeksjonistiske leserne. Bruk av mange instruerende illustrasjoner i farger, med kort forklarende tekst gir også god læring, mener informantene. Illustrasjonene kan også hjelpe på læreprosessen i ettertid, ved at man kognitivt har koplet illustrasjon og problemløsningsteknikk.
Les mer
Heftet er forfatterens masteroppgave i yrkespedagogikk ved Høgskolen i Akershus 2009. Oppgaven handler om hans mastergradprosjekt Grethes hus, som er en serie hefter som beskriver hvordan man tegner et hus og er laget for å gi elever og studenter innen relevante fag en innføring i datategneprogrammet ArchiCAD. Forfatteren tar for seg arbeidet med heftene, og hvordan de fungerer i praksis. Han gjør rede for teori og metode, og presenterer funnene han har gjort. Har litteraturliste og stikkordregister.
Les mer
Omslagstittel. På omslaget: masterstudie i yrkespedagogikk, HiAK, MAYPO5 2009
Produktdetaljer
ISBN
9788282410038
Publisert
2009-05-14
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Sundførs byggfagkurs
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Spiral
Antall sider
137
Sjanger
Faglitteratur
Forfatter