Selv om nasjonale styringsdokumenter lenge har uttrykt intensjoner om en inkluderende skole for alle, ser en at mange elever likevel utsettes for ekskluderende prosesser. Denne boka viser hvordan arbeidet for inkludering møter utfordringer av ulik art.

Boka er delt i tre deler. Første del behandler utfordringer på det samfunnsmessige plan, knyttet til utdanningspolitikk, og utviklingen av et mulighets- og høyterskelsamfunn. Andre del belyser hvordan skolen strever med å være en skole for barnets beste, og med å møte et stort elevmangfold. Det ses i forhold til sosial ulikhet, kjønnsforskjeller, språklig og flerkulturelt mangfold og særlige opplæringsbehov.

I siste del av boka ser forfatterne på tema innenfor skolens fellesskap og ulike utfordringer relatert til inkludering i skoler i store og små lokalsamfunn, til barn og unges psykiske helse og til mobbing og teknologi. Avslutningsvis omhandler boka skolelederes oppgaver og roller samt utvikling av et profesjonsfellesskap i arbeidet for inkludering.

Boka henvender seg til studenter i lærerutdanning, pedagogikk og spesialpedagogikk samt til skoleeiere, skoleledere, lærere, ansatte i PPT og forskere.

Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202859756
Publisert
2025-06-12
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
568 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
17 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
300
Sjanger
Lærebøker (høyere utd.)