I denne tredje, reviderte utgaven er det foretatt en generell faglig oppgradering med referanse til nyere forskning på det flerkulturelle feltet. Forfatteren beskriver hvordan det flerkulturelle perspektivet blir en selvfølgelig del av lærernes pedagogiske og didaktiske arbeid. Områder som blir tatt spesielt opp er internasjonalisering av opplæringen, antirasistisk arbeid og samarbeid mellom skole og hjem. Boka tar også opp den tospråklige opplæringen(inkludert særskilt norskopplæring), organisering av opplæringen og sentrale temaer for skoleledere. Boka inkluderer også endringer i lov- og regelverk som innebærer nye føringer for opplæringen. I tillegg er framstillingen supplert med flere eksempler på god praksis, som er hentet fra grunnskoler i Norge, Sverige og Danmark. Boka henvender seg til lærerstudenter, lærere, skoleledere, ansatte i PPT og andre som er opptatt av skolen i det flerkulturelle Norge. An-Magritt Hauge er førsteamanuensis og leder ved Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).
Les mer
Boka gir en innføring i pedagogisk arbeid i flerkulturelle grupper i skolen. Den handler om hvordan lærerne kan ivareta et språklig og kulturelt mangfold, og beskriver hvordan det flerkulturelle perspektivet blir en selvfølgelig del av lærernes pedagogiske og didaktiske arbeid. Forfatterne tar også opp den tospråklige opplæringen og utviklingen av tospråklige ferdigheter, samt tiltak som spesielt ivaretar minoritetsspråklige elever. Boka henvender seg til lærerstudenter, lærere, skoleledere og ansatte i PPT. Med litteraturliste og register.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215023168
Publisert
2014-04-02
Utgave
3. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
610 gr
Høyde
241 mm
Bredde
169 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
316

Forfatter