Hvordan møter vi mangfoldet i skolen? Hvilken betydning har den vi er, for vår lærergjerning? Hvilken makt har vi som lærere, og hvordan reflekterer vi over denne makten? Hvilken rolle spiller våre følelser for vår utøvelse av læreryrket? Hva sier vi til foresatte som ønsker fritak? I boken Burde vi det? stiller forfatteren spørsmål som det er viktig for lærerstudenter, praksisstudenter og ferske lærere å reflektere over, knyttet til deres møte med skolen - elevene, de foresatte, deres kolleger og systemet. Med et fokus på og med menneskerettighetene som rammeverk for lærerens mange valg har ikke boken så mange svar, men legger opp til refleksjon over spørsmål om mange av de viktige sidene i, ved og på skolen. Blant temaene som tas opp i boken, er gratisprinsippet og skolens muligheter til å drive sosial utjevning, lekser, anmerkninger og karakterer samt etiske utfordringer i forbindelse med alt fra ufrivillig skolefravær og vold i skolen til meldinger til barnevernet. Boken er skrevet for studenter i praktisk-pedagogisk utdanning, i grunnskolelærer- og lektorutdanningene samt for ferske lærere. Christian Lomsdalen er ph.d.-stipendiat i religionsdidaktikk ved Universitetet i Bergen etter mange år som lærer i grunnskolen og videregående skole. Han er også leder for Human-Etisk Forbund og leder en populær podkast, Lektor Lomsdalens innfall. Bokens nettside: burdevidet.no
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245041125
Publisert
2023-11-22
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
360 gr
Høyde
236 mm
Bredde
168 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
193