I en tid preget av falske nyheter, konspirasjonsteorier og polarisering, er evnen til å argumentere saklig viktigere enn noen gang. Studier viser at det er krevende for elever å begrunne meningene sine faglig og relevant. Mange kvier seg for å delta i diskusjoner av frykt for å si noe feil.
Denne boken gir lærere og lærerstudenter konkret kunnskap om hva argumentasjon er og hvordan de kan arbeide systematisk med det i klasserommet. Her får du verktøy elevene kan bruke til å øve seg på uenighet og utvikle sin egen stemme i møte med andres.
Boken viser hvordan argumentasjon både er en grunnleggende demokratisk kompetanse og et redskap for kunnskapsutvikling. Elevene lærer ikke bare å fremme egne synspunkter, men også å forstå og vurdere andres argumenter kritisk.
Med utgangspunkt i tre teoretiske perspektiver - logikk, retorikk og pragmadialektikk - presenterer forfatterne en rekke praktiske undervisningsopplegg. Boken dekker alt fra grunnleggende argumentasjonsteknikker til visuell argumentasjon og tverrfaglig arbeid.
Argumentasjon i skolen er en praktisk og forskningsbasert ressurs for alle som vil utvikle elevenes evne til å delta konstruktivt i demokratiske prosesser.
Anne Kristine Øgreid og Kristin Torjesen Marti er begge førsteamanuenser ved OsloMet.
Denne boken gir lærere og lærerstudenter konkret kunnskap om hva argumentasjon er og hvordan de kan arbeide systematisk med det i klasserommet. Her får du verktøy elevene kan bruke til å øve seg på uenighet og utvikle sin egen stemme i møte med andres.
Boken viser hvordan argumentasjon både er en grunnleggende demokratisk kompetanse og et redskap for kunnskapsutvikling. Elevene lærer ikke bare å fremme egne synspunkter, men også å forstå og vurdere andres argumenter kritisk.
Med utgangspunkt i tre teoretiske perspektiver - logikk, retorikk og pragmadialektikk - presenterer forfatterne en rekke praktiske undervisningsopplegg. Boken dekker alt fra grunnleggende argumentasjonsteknikker til visuell argumentasjon og tverrfaglig arbeid.
Argumentasjon i skolen er en praktisk og forskningsbasert ressurs for alle som vil utvikle elevenes evne til å delta konstruktivt i demokratiske prosesser.
Anne Kristine Øgreid og Kristin Torjesen Marti er begge førsteamanuenser ved OsloMet.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788215032085
Publisert
2026
Utgave
1. utgave
Utgiver
Aschehoug AS; Universitetsforlaget
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Sjanger
Faglitteratur