Å få folk med er en fagfortelling om rekruttering, organisasjonsendringer og valgkamp, felter hvor arbeiderbevegelsen nyter respekt og beundring for sin evne til å få folk med når det gjelder. Samtidig er det en orginal og dyptpløyende beretning som demonstrerer hvor begrenset mulighetene for kontroll og forutsigbarhet er. Og hvordan det, likevel, er mulig å lede kreativt. Den viser også hvordan organisasjonsendringer ikke kommer som følge av utredninger og endringsprosesser, men snarere har utspring i helt ordinære samtaler mellom mennesker. Boka trekker veksler på kompleksitetstekningen og er i så måte den første i sitt slag i Norge. Her settes mellommenneskelige samspill, med arbeidsglede, kreativitet, uro og engstelse, i fokus. Forfatteren advarer mot den ensrettede tenkningen og tingliggjøringen av organisasjoner som er så utbredt i dag. For organisasjoner er ikke systemer, men komplekse prosesser mellom mennesker. Boka gir uvanlige tolkninger av fenomener som preger livet i organisasjoner, og tilbyr en annerledes forståelse av ledelse, målstyring og kontroll. Ledelse handler om å agere kompetent i en virkelighet som er uforutsigbar. Og ledelse bedrives av langt flere enn ledere.
Les mer
Boken handler om rekruttering, organisasjonsendringer og valgkamp; med utgangspunkt i arbeiderbevegelsen og LO. Forfatteren viser i boken hvor begrenset mulighetene for kontroll og forutsigbarhet er, men hvordan det likevel er mulig å lede kreativt. Forfatteren forsøker å vise hvordan organisasjonsendringer ikke kommer som følge av utredninger og endringsprosesser, men heller har utspring i helt ordinære samtaler mellom mennesker. Boken trekker veksler på kompleksitetstekningen som setter mellommenneskelig samspill i fokus - organisasjoner er ikke systemer, men komplekse prosesser mellom mennesker. Har litteraturliste og stikkordsregister.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788205352964
Publisert
2008-10-30
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
505 gr
Høyde
242 mm
Bredde
168 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
267
Sjanger
Faglitteratur
Forfatter