20. august 1960 gikk startskuddet for norsk tv. Denne boka er skrevet 50 år etter, og handler om de mange ulike aspektene ved tv: Fra tv som institusjon og kanal, til tv-markeder, regulering, produksjon, program og publikum. Selv om en rekke bøker analyserer tv fra ulike perspektiv, finnes det fra før av ingen norsk lærebok som samlet diskuterer tv ut i fra et slikt bredt perspektiv og som trekker tråder på tvers av ulike emner og felt. Denne boka belyser sentrale tendenser i tv-mediets utvikling, med særlig vekt på det siste tiåret. Selv om tv-mediet til alle tider har vært utsatt for endring, har utviklingstrekk som fragmentering, konvergens, globalisering og regionalisering de siste årene gitt tv-mediet helt bestemte utfordringer. Disse utfordringene søkes det mange og til dels nye svar på, og på ulike nivåer: politiske rammebetingelser, import av programformater, nye strategier for å skape allianser med publikum osv. Gjennom en blanding av komparative analyser og konkrete case-studier, diskuterer denne boka tv-mediets kulturelle og samfunnsmessige betydning i den digitale tidsalder, med stadige tilbakeblikk på fjernsynshistorien. Boka tar sikte på å beskrive sentrale aktører og tendenser i Norge, men også internasjonalt. Boka består av totalt 15 kapitler fordelt på tre hoveddeler: Samfunn og økonomi; Produksjon og program og Publikum og deltakelse. Underkapitlene inneholder analyser av tv på institusjons-, markeds-, regulerings-, produksjons-, program-, og publikumsnivå. Alle delene avsluttes med korte kapitler om hvordan man studerer de ulike aspektene ved tv. Boka er primært skrevet for studenter i medievitenskap på universitets- og høyskolenivå som ønsker å lære noe om tv, men kan også leses av andre med interesse for tv.
Les mer
Boken handler om tv-mediet og de ulike aspektene ved tv. Forfatterne diskuterer gjennom komparative analyser og case-studier tv-mediets samfunnsmessige og kulturelle betydning i den digitale tidsalder, og beskriver blant annet aktører og tendenser, i Norge og internasjonalt. Boken er primært skrevet for studenter i medievitenskap på universitets- og høyskolenivå, men passer også for andre interesserte. Har litteraturliste og register.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215016290
Publisert
2010-06-17
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
610 gr
Høyde
240 mm
Bredde
169 mm
Dybde
17 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
286