Medieetikk for alle gir en innføring i medieetiske normer og juridiske rammer for publisering. Videre presenteres en rekke saker av medieetisk karakter som har vært behandlet av PFU eller rettsvesenet. Boken omtaler også etikk i filmer, serier og spill, samt nyttige nettvettsregler for barn, ungdom og foreldre. I tillegg har boken et eget kapittel med undervisningsopplegg til bruk i skolen, med en rekke.elevaktiviserende oppgaver på ulike nivåer. Boken vil være nyttig for lærere og foreldre som skal veilede unge mennesker i mediebruk, studenter i journalistikk, mediefag, samfunnsfag eller lærerutdanning, og alle andre som er opptatt av etiske utfordringer i mediesamfunnet. Medieetikk er ikke lenger bare et anliggende for profesjonelle medier og deres ansatte. Vår omfattende bruk av medier - både tradisjonelle medier som aviser, magasiner, radio og fjernsyn, og nye medier som mobiltelefoner og Internett - gjør det nødvendig at vi alle evner å reflektere kritisk omkring hva vi leser, hører, ser eller selv formidler.
Les mer
Boken gir en grunnleggende innføring i medieetikk og sentrale juridiske rammer for all publisering. Den belyser flere saker som har vært oppe til debatt i mediene, samt at den omtaler etiske problemstillinger i barn og ungdommers møte med innhold i filmer, dataspill og andre medier. Boken er beregnet på lærere i mediefag og samfunnsfag på ungdomstrinnet og i videregående skole. Bygger på boken Presseetikk fra 2005.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788279970736
Publisert
2007
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Læremiddelforlaget
Vekt
380 gr
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
153

Forfatter