Boken er den tredje i en serie på fire. Den setter fokus på mentor-rollen, på mentor-protesjé-relasjonen og på mentor-siden av lederskap. Sentralt i boken står "mentor-prinsippet" - ideen om å lykkes gjennom å bidra til at andre lykkes, og "mentor-lederskap" - ideen om å få frem det beste i sine medarbeidere. Gjennom praktiske eksempler og forskningsresultater vises det hvilke problemer som kan oppstå i slike relasjoner, men også hvilke muligheter som ligger i mentor-rollen og i mentor-lederskap. Første del av boken gir en oversikt over muligheter, problemer og utfordringer i mentor-rollen og i mentor-lederskap. I andre del settes fokus på den psykologiske dimensjonen, på spørsmål om mestring og hjelpeløshet, attribusjoner og motivasjon. I bokens tredje del står de etiske spørsmålene i sentrum. I bokens siste del drøftes viktige pragmatiske spørsmål om kreativitet og godhet, tillit og tilgivelse, egenskaper og personlighetsutvikling. Målgruppen for denne boken er både praktikere, fagfolk og studenter. Flere og flere private bedrifter og offentlige virksomheter innfører nå mentor-ordninger, og mange satser på å utvikle mentor-siden av lederskap. Mentor-prinsippet har en selvfølgelig plass i skoleverket og i alle hjelpeyrker, men solid kunnskap om både muligheter og utfordringer hører med til etikk og væremåte i alle profesjoner.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788276341454
Publisert
2001
Utgave
1. utgave
Utgiver
Cappelen Damm AS; Høyskoleforlaget
Vekt
500 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
17 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
262
Sjanger
Faglitteratur

Forfatter