Er det mulig å lede prester? I denne boken presenteres noen av lærdommene fra arbeidet med å evaluere forsøkene med nyorganisering av prestetjenesten. Forsøkene ble initiert av Kirkedepartementet i 1998. De skulle gjennomføres innenfor det geistlige linjehierarkiet med biskopene som ansvarlige for forsøk i eget bispedømme. Nyorganiseringsforsøkene hadde fokus på prinsipper for ledelse av prester. I boken blir fire ulike ledelsesprinsipper . strukturering, samordning, strategisk ledelse og samarbeid . vurdert i ti forskjellige forsøksområder. Uavhengig av resultatene fra forsøkene vil det finne sted en endring fra regelstyring (strukturering og samordning) til verdi- og kompetansebasert ledelse (strategisk ledelse og samarbeid). Dette setter nye krav til prostefunksjonen. I boken beskrives også hvordan: . presteroller blandes og vektleggingen av de ulike rollene er i endring. . det var mangler med hensyn til sentral ledelse av forsøkene, forståelse av intensjonene med dem, og oppfølgingen av dem. . initieringen av forsøkene bar preg av at aktører på ulike nivåer hadde forskjellige agendaer. Lærdommene kommer i hovedsak fra over ett hundre intervjuer og samtaler i forbindelse med evalueringsbesøk sommeren 2000 i Arendal, Nord-Helgeland, Ofoten, Oslo, Salten, Sandefjord, Trondheim, Ytre Sogn og Øvre Romerike. Morten Huse (f. 1953) er dr.oecon. og forsker ved KIFO. Han er i tillegg professor II ved Handelshøyskolen BI. Cathrine Hansen (f. 1971) er cand.philol. og forskningsassistent ved KIFO.
Les mer
I denne boken presenteres noen av lærdommene fra arbeidet med å evaluere forsøkene med nyorganisering av prestetjenesten. Nyorganiseringsforsøkene hadde fokus på prinsipper for ledelse av prester, og i boken blir fire ulike ledelsesprinsipper vurdert i ti forskjellige forsøksområder. De fire ledelsesprinsippene er strukturering, samordning, strategisk ledelse og samarbeid. Lærdommene kommer i hovedsak fra over 100 intervjuer og samtaler i forbindelse med evalueringsbesøk sommeren 2000 ulike steder i Norge. Med litteraturliste og register.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788251917490
Publisert
2002
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Tapir akademisk forlag
Serie
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
206