Frimerket ble oppfunnet i 1840. De første var nøkterne, men etter hvert kom jubileumsmerker og "minnesmerker" over kulturpersoner. Slik er de blitt kulturmerker, som viser hvilke verdier utgiverlandet har. Når merkene reiser internasjonalt, fungerer de som landets visittkort. Det normale er reklame for eget land. Noen staters frimerker avbilder overhodet som ikon ved alskens anledninger, slik at visittkortet ufrivillig sier: Diktaturstat. Ministater masseproduserer merker som inntektsgivende glansbilder. Arabiske land reklamerer ikke bare for egen fortreffelighet. De fokuserer på Israels grusomhet, hylder kamp og feirer seier over en aggressor. Merkene er det motsatte av glansbilder: propaganda. De er så tallrike at bakgrunnsstudiet gir god kunnskap om konflikten mellom Israel og naboene. Som visittkort avspeiler merkene ideer og idealer i arabiske land. Som kontrast har denne boken også med noen normale frimerker, som gir glimt av forholdet til Israel ellers i verden.
Les mer
Tidligere utgitt med tittelen Stemplet som aggressor, 1994. På tittelsiden: Arabiske stater har illustrert store deler av Israels historie på frimerker. Forfatteren kommenterer og korrigerer propagandaen, og tar oss med på en unik, spennende og lærerik reise fra britisk mandattid til i dag
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788299779739
Publisert
2014-05-22
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
MIFF Forlag
Vekt
720 gr
Høyde
240 mm
Bredde
165 mm
Dybde
17 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
350
Genre
Faglitteratur

Forfatter