I skolens nye formålsparagraf og i læringsplakaten står det at elevene skal lære å tenke kritisk. Men hva vil det si å tenke kritisk? Og på hvilken måte kan lærere undervise i kritisk tenkning? Denne boka tar sikte på å besvare begge deler. Den påpeker at kritisk tenkning er et sentralt uttrykk i filosofien samt nært beslektet med den vitenskapelige tenkemåten som elevene også skal tilegne seg.Målgruppen for boka er lærere og lærerstudenter som ønsker å drive samtalebasert filosofiundervisning i grunnskolen og i videregående skole. Forfatteren presenterer noen grunnleggende grep for sokratisk samtaleledelse som gjelder for alle klassetrinn, og som kan brukes i de fleste fag. Ved hjelp av slike grep vil lærere flest kunne gjøre en gruppesamtale filosofisk interessant.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788205391741
Publisert
2009-03-17
Utgave
1. utgave
Utgiver
Gyldendal Norsk Forlag AS; Gyldendal akademisk
Vekt
416 gr
Høyde
217 mm
Bredde
147 mm
Dybde
20 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
267
Sjanger
Faglitteratur
Forfatter