Denne boka er blitt til med utgangspunkt i interesse og fascinasjon for alle de mangfoldige og spennende fortellingene som blir skrevet av elever i grunnskolen. Når de skriver fortellinger, deltar de i en lang tradisjon med mange muligheter. Det er skolens oppgave å la alle elever få erfaringer med og innsikt i denne tradisjonen. Forfatterne henvender seg til lærere og studenter som arbeider med skriving utover ren begynnerundervisning i grunnskolen.

I boka blir fortellingen som sjanger eller teksttype beskrevet ved hjelp av narratologi, fortellingsgrammatikk og tekstlingvistikk. Dette blir brukt til nærlesing og analyse av et utvalg elevfortellinger fra mange klassetrinn. Ved hjelp av ulike analyseverktøy kommer det fram hvordan og hvorfor tekstene fungerer, eller ikke fungerer, i forhold til fortellingssjangeren.

Elevene blir mer interessert i å skrive hvis de får tilbakemeldinger som viser at læreren både har forstått og reagert på hva de har skrevet, og på hvordan de har skrevet. For fortellinger er det kunnskap om og forståelse for fortellingssjangeren som gir nødvendig grunnlag for slike tilbakemeldinger.

Read more

Product details

ISBN
9788202245757
Published
2005
Edition
1. edition
Publisher
Cappelen Damm AS; Cappelen Damm akademisk
Weight
438 gr
Height
239 mm
Width
169 mm
Thickness
13 mm
Age
Voksen
Language
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Number of pages
225
Genre
Faglitteratur