Denne boken presenterer forskningsprosessens faser på en lettfattelig måte. Forfatterne redegjør både for prinsipper og metodiske forhold. De fremhever at det sentrale i en forskningsprosess er problemstillingen, og viser at en undersøkelse består av enkeltdeler som knyttes sammen til en helhet. En forskningsprosess likner på mange måter på dagliglivets aktiviteter, og stoffet i boken er forenklet ved hjelp av mange eksempler på nettopp dette. Målgruppen for boken er nybegynnerstudenter i pedagogikk, psykologi, helseforskning og nærliggende fagområder. Formålet er å gi en lettlest innføring i vitenskapelige prinsipper og metoder slik at disse studentene lettere kan forstå og vurdere enkel forskningslitteratur. Boken vil også være aktuell for andre studentgrupper. Forfatterne har omfattende erfaring fra undervisning i forskningsmetodikk på universitets- og høyskolenivå, og har registrert et klart behov hos nye studenter for en enkel innføring i forskningsmetodologi. Boken er i høy grad basert på denne erfaringen. Thorleif Lund er professor emeritus ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Han har skrevet flere bøker innen forskningsmetodologi. Richard Haugen er professor ved Institutt for pedagogikk og lærerutdanning, Universitetet i Tromsø. Han har tidligere utgitt flere bøker innen pedagogikk og kognitiv psykologi.
Read more

Product details

ISBN
9788274772366
Published
2006
Edition
1. edition
Publisher
Vigmostad & Bjørke AS; Unipub forlag
Weight
374 gr
Height
238 mm
Width
169 mm
Thickness
11 mm
Age
Voksen
Language
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Number of pages
188
Genre
Faglitteratur