Denne boken dekker sentrale læringsutbytter for fagskolestudenter innen helse-og oppvekstfag. Boken gir en innføring i viktige begreper, og viser at kunnskap om etikk og kommunikasjon er sentralt i det daglige arbeidet i helse- og oppveksttjenestene.

Boken belyser blant annet:

  • Fagarbeiderens kompetanse og funksjon
  • Hvordan etikk påvirker våre handlinger
  • Håndtering av etiske dilemmaer
  • Hvordan verdier og holdninger kommer til uttrykk i kommunikasjon
  • Hvordan utvikle kommunikasjonsferdigheter
  • Hvordan ny teknologi påvirker praksis og kommunikasjon

Den grunnleggende strukturen fra forrige utgave er bevart, og alle kapitlene er gjennomgående oppdatert. Fagarbeiderens nye ansvarsområder i helse- og oppveksttjenester i omstilling, vektlegges. Boken beskriver også bruk av teknologi, som ulike typer velferdsteknologi og digitale samhandlingsverktøy. Den har eget kapittel om etiske dilemma og refleksjon, og benytter SME -modellen (systematisk modell for etikkrefleksjon), som rammeverk.

For studenter som tar fellesemne innen helse- og oppvekstfag ved fagskolen, er denne boka svært nyttig. Den gir relevante eksempler og spørsmål til utdypende refleksjon til sentrale tema.

Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202822507
Publisert
2025-08-07
Utgave
4. utgave
Utgiver
Cappelen Damm AS; Cappelen Damm akademisk
Vekt
468 gr
Høyde
240 mm
Bredde
172 mm
Dybde
14 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
240
Sjanger
Faglitteratur